[ACE THE TEST] Giải đề Writing ngày 05/11/2022

IELTS Vietop IELTS Vietop
30.11.2022

Vietop gửi bạn bài giải đề Writing ngày 05/11/2022 bên dưới nhé! Các bạn theo dõi và ôn luyện IELTS Writing thật tốt nhé!

IELTS Writing Task 1

Task 1: The bar chart shows different methods of waste disposal in four cities; Toronto, Madrid, Kuala Lumpur and Amman.
Giải đề Writing ngày 05/11/2022
Giải đề Writing ngày 05/11/2022

Tham khảo:

IELTS Writing task 1

Cách làm dạng bài Bar Chart trong IELTS Writing Task 1 “chuẩn” bạn cần biết

Sample

The given graph presents data on the various waste handling methods implemented in Toronto, Madrid, Kuala Lumpur, and Amman.

Overall, it could be seen that each urban area has a different preference for waste treatment. Meanwhile, in all of these cities, incineration and landfill are the two most important and widely used garbage disposal solutions.

As shown in the graph, Toronto is responsible for landfilling more than two-thirds of the waste. On the contrary, Amman disposes of about half of its waste using this manner. The similar method is employed to get rid of 15% and 29% of waste in Kuala Lumpur and Madrid, respectively. In terms of incinerating waste, Kuala Lumpur treats more than half of its waste utilising approach, which is the other prominent one. Furthermore, this technique simultaneously contributes to the elimination of 40% and 38% of the rubbish in Madrid and Amman.

In Madrid and Kuala Lumpur, approximately a quarter of the garbage is disposed of through waste recycling. This technique is only applied to less than a tenth of the total trash in Amman and Toronto. Compositing, which accounts for just 2–8% of the total garbage generated across all cities, is the least popular option for waste removal.

Tham khảo: Cách viết IELTS Writing Task 1 từ A – Z cho người mới bắt đầu

Phân tích

Đây là 1 bài report kiểu Comparison, ở 1 thời điểm không được nêu trong đề, nên sẽ tập trung thể hiện các điểm ngữ pháp liên quan tới “So Sánh” và thì hiện tại đơn (Simple Present).

Câu overall sẽ nêu lên 2 phần chính:

  • Mỗi thành phố có 1 tổ hợp lựa chọn các biện pháp xử lý chất thải khác nhau
  • Tuy nhiên, nhìn chung thì 2 phương pháp “Landfill” và “Incineration” là 2 lựa chọn phổ biến nhất

Tương tự, phần thân bài số 1 sẽ nêu số liệu và so sánh 2 phương pháp nổi bật nhất, và thân bài số 2 sẽ nói về 2 phương pháp còn lại, kém phổ biến hơn, là “Recycling” và “Compositing”.

Xem thêm: Khóa học IELTS Online – Học trực tuyến cùng chuyên gia IELTS 8.5

NÂNG TRÌNH IELTS - CHẮC SUẤT VÀO ĐẠI HỌC TOP ĐẦU Giảm UP TO 40% học phí IELTS

Vui lòng nhập tên của bạn
Số điện thoại của bạn không đúng
Địa chỉ Email bạn nhập không đúng

IELTS Writing Task 2

Task 2: Today people are wasting lots of food. Do you think so? What can be done to reduce the amount of food waste?

Sample

In contemporary society, it is comprehensible that food plays a staple role in the daily life of people. Yet the behaviour of wasting food purchased from shops and restaurants has become concerningly popular. During the course of this essay, I would analyse the causes for this phenomenon as well as propose feasible solutions to tackle the issue. 

Obviously, there are a plethora of factors leading to the situation; nevertheless, I would present the two most widely recognised ones. First of all, this trend has been witnessed accompanying the absurd rise of living standards in many societies. As the financial condition of the young generation has surged far beyond that of the previous generations, these people would treat commodities, most notably food, as expendables. Another point worth mentioning is that social media platforms have contributed negatively to the increasing problem by flooding the news feed with content related to food waste. For instance, there are uncountable channels on Youtube showing people consuming unreasonable amounts of food or buying food items to support their idols without eating them at all. 

With the reasons mentioned above, there should be a combination of solutions to alleviate the situation. First and foremost, authoritative bodies should implement policies to limit the media contents that propagate the wasteful consumption and purchasing act of food items. Such policies could be in the form of both incentives and punishments, depending on the severity of the problem. In addition, the education system should contribute proactively as well by integrating the concept of economical and sensible food consumption into the current school curriculum. By doing so, the problem could be uprooted due to the fact that the young generation’s awareness would be raised fundamentally. 

In conclusion, it is to acknowledge that the trend of wasting food is caused by a host of factors, both subjectively and objectively. Thus, a combined deployment of solutions from both government and educational institutions could help solve the problem. 

Vocab:

  • Feasible (adj): khả thi, khả dĩ
  • Absurd (adj): vô lý, không thể tin được
  • Expendable (adj): dễ dàng vứt bỏ
  • Alleviate (v): giảm nhẹ, giải quyết 1 phần
  • Propagate (v): tuyên truyền, truyền bá
  • Proactively (adv): một cách chủ động
  • Integrate (v): tích hợp
  • A combined deployment (n): sự áp dụng đồng bộ 

Phân tích

Bài essay này thuộc về nhóm đề bài Nguyên nhân – Giải pháp của 1 vấn đề được nêu ra trên đề bài là “việc lãng phí thức ăn ở xã hội hiện đại”

Cấu trúc của bài như sau:

Introduction gồm 3 câu:

  • Giới thiệu bối cảnh
  • Giới thiệu vấn đề
  • Giới thiệu cách tiếp cận vấn đề của người viết

Body 1 tập trung vào việc nêu nguyên nhân:

Có 2 nguyên nhân chính:

  • Nguyên nhân chủ quan: do mức sống có sự gia tăng đột ngột về chất lượng, dẫn tới tâm lý lãng phí, không biết tiết kiệm. 
  • Nguyên nhân khách quan: do sự lan tỏa các nội dung cổ vũ việc lãng phí thức ăn trên các nền tảng mạng xã hội.

Body 2 tập trung vào việc nêu giải pháp:

Có 2 nhóm giải pháp chính:

  • Giải pháp trước mắt: chính phủ nên áp dụng cả các biện pháp khuyến khích và ngăn chặn
  • Giải pháp dài hạn: các cơ sở giáo dục nên tập trung nâng cao nhận thức của thế hệ trẻ để giải quyết tận gốc rễ vấn đề.

Kết luận ngắn gọn, chỉ confirm lại nội dung trên thân bài 1 cách đơn giản nhất. 

Xem thêm: Khóa học IELTSluyện thi IELTS cấp tốc được nhiều bạn tại TPHCM theo học nhất – Cùng tìm hiểu ngay nhé

Hy vọng bài giải đề Writing ngày 05/11/2022 đã cung cấp thêm cho bạn nhiều từ vựng, cấu trúc và ý tưởng để vận dụng cho bài viết của mình khi luyện thi IELTS. Chúc bạn thi IELTS tốt!

Xem thêm:

Bình luận

Nhận tư vấn MIỄN PHÍ
Hoàn thành mục tiêu IELTS ngay bây giờ!

Vui lòng nhập tên của bạn
Số điện thoại của bạn không đúng
Địa chỉ Email bạn nhập không đúng
Vui lòng chọn mục đích học IELTS của bạn?
Vui lòng chọn thời bạn bạn muốn Vietop gọi điện tư vấn?
Vui lòng chọn trung tâm mà bạn muốn kiểm tra